Resepi Laksa Penang Paling Mudah

LAKSA PENANG 


ceyy...awal awal entry dah hadap laksa seketol..huahua
lapaq laksa..tapi malas nak masak..malas nak beli..

aku takda la terer mana masak laksa...
tapi nak makan tambah 2 3 kali boleh je...

free aku kasi resepi...
cer try...

Bahan - Bahan :
1.Laksa sebungkus
2.Ikan (temenung selalu aku guna...boleh tambah ikan sardin..sedap jugak)
3.Cili kering / Cili Padi (blend ikut citarasa)
4.Bawang merah (blend ikut citarasa)
5.Belacan (boleh blend sekali dengan bawang or cili)
6.Asam keping (2 3 keping pun cukup)
7.Bunga kantan (sebatang pun dah cukup..nak banyak punnnn boleh)
8.Daun kesom (sikit pun boleh..banyakkk pun bolehhh)
9.Garam/perasa ajinamoto sikit...

Cara-Cara :
1.rebus laksa dalam periuk....dah lembut toskan dan asingkan..

2.Rebus ikan dahulu...kemudian asingkan isi dengan tulang..blender isi dengan air sikit...tapis bagi hilang tulang ye...tulang pun jangan buang..blend tapi pastikan tulang2 hancur dan tapis betol..dulu 1st trial buat laksa banyak haaa tulang dalam kuah,nak makan pun spoil..huhu 

3.Lepas dah tapis isi ikan tu dengan tulang betul-betul..masukkan dalam periuk yang nak di masak..buka api perlahan.

4.Blend bawang merah dan belacan dengan sedikit air..kemudian masukkan dalam periuk..

5.Blend cili kering atau cili padi atau kedua-dua kalau suka pedas...masukkan ke dalam periuk..

6.Masukkan bunga kantan yang di belah 4..daun kesom..asam keping..

7.Masukkan garam dan ajinamoto sesedap rasa..

8.Kacau perlahan...api sederhana...

9.SIAP !! mudah kan ??


Kalau yang tak suka sayur..makan kosong je lah...
untuk orang yang macam aku ni..tak leh hidup tanpa sayor..
so sebelum hidang potong lah sayor dulu..

Daun Selom (kadang2 gantikan dengan salad)
Bawang Besar
Timun
Bunga kantan (potong kecik-kecik)
Cili padi
Otak udang (gua tak suka otak udang...yekk)


Selamat mencuba!! 

xoxo
masterchef anis 

6 comments:

  1. nyum2.. tergoda tgk ni..aihhh.

    ReplyDelete
  2. akak sgt suke laksa..tp mikirkan byk bahan, jd mlas.. kekeke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn..renyahh sikit ha nk mmbuatnyaa..anis pn malassss..heeee

      Delete
  3. dr haritu nk mkn nie.. tp xdpt dpt.. batu belah pun xnak telan dikton dah.. T__T

    ReplyDelete
  4. dah lama tak masak laksa..terliur

    ReplyDelete

sapa rasa dia CANTEK komen la sini ^__^