Cerita Ramadhan (Semoga Allah Murahkan rezeki mereka)

Cerita Ramadhan..

Rehat tadi aku keluar pegi bank,lamanya ya ampunn,sabar..
pegi cuci gambar untuk office..jalan2 ternampak U-Mobile..terus register sebab dah penattt dengan plan internet Maxis -.- beratus jugak habis dalam sebulan.Kita cuba U-Mobile pulak sebab dengar cerita boleh tahan laa murahnyee..okay bukan tu yang aku nak ceritanyaaa..

Time aku dengan kawan berjalan balik office (agak bercinta la jauhnya) 
aku lalu la sebelah pakcik tua yang jalan perlahan sangat sambil pimpin tangan cucu (maybe) yang istimewa (sindrom down) dia nak jalan pun susah sebab kaki dia tempang dan dia agak tua..

time tu aku macam dengar sayup sayup je dia cakap..

"tolong dik..." sambil tangan malu malu nak hulur..

aku tanya kawan aku

"dengar tak?dia minta sedekah ke?" tapi kawan aku tak dengar..

kami malu malu toleh sebab nak kepastian..pakcik tu tersenyum je..sah memang betul apa yang aku dengar..

pastu kami pun lawan lawan lah tolak kau pegi la kau pegi laa..pastu kami sama sama kumpul duit..tak seberapa pun..main ambik je berapa yang ada dalam purse time tu..

yang pasti kurang dari RM10..

aku patah balik pegi dekat pacik tu..dia tengok duit tu pastu dia macam tak nak ambik..

dia cakap "banyak sangat ni...adik ada duit ka nak makan nanti"

aku tengok muka dia sungguh-sungguh nak bagi duit balik..nak menangis aku time tu..aku tengok kaki dia,tengok cucu dia..Allahuakbar..

aku cakap "takpa pakcik..pacik simpan..saya ada duit lagi" dia senyum tak henti henti ucap terima kasih sambil tunduk tunduk..

kalau takda org time tu confirm aku menanges T__T 

ceritanya dekat sini bukan aku nak bangga diri..Nauzubillah cuma tuhan yang tau niat hati...

tapi cuma bekongsi...berapa sangat lah yang kami bagi dekat dia tapi dia cakap banyak sangat...

aku sendiri duit kurang sikit je...mula merungut susah hati..bab membazir jangan cerita lah..kita rasa diri kita susah,ya Allah banyak lagi orang yang lebih susah dari kita...

ya Allah..Kau murahkan rezeki mereka mereka yang dalam kesusahan,
kau permudahkan lah urusan mereka untuk mencari rezeki..
kau berkatilah hidup mereka T__T


bulan Ramdhan cuma sebulan..tak salahkan pun berebut pahala..Allah lagi suka :')



till then ,
Salam Ramadhan 
aniswany 

9 comments:

  1. Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Memberi walaupun sedikit dgn sedikit itu mungkin kita membantu banyak bagi mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..kita ni kena bsyukur sgt2..harap2 ramai yg bantu dorg slain kita :)

      Delete
  2. u mobile okay kot plus murah sbb dikton pun gune..

    baiknye hati kakton...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke dikton!kakton dh start guna umobile nih..
      harap2 ok sbb malas nk tukar2 line dh

      Delete
  3. eeaah..tetibe akak pulak rase nak nages sama...sayu hati..tu lah kan..kite susah sikit dah merungut..ade lagi susah yang lebih memerlukan...moga murah lah rezki anis dan kawan2..serta orang tu anak beranak..moga Allah permudah kan urusan kamu2 semua..aminnn...

    ReplyDelete
  4. sedihnya la hai,,, sdikit bagi kite, tp ckup banyak utk mereka. muhasabah diri yg kdg2 x bragak time mbeli.
    subhanallah,,, ap yang kite ad harini pon pnjaman dr Allah. bulan pose ni smua amal dlipat ganda. semoga Allah redha stiap usaha kite walaupun skecil2 usaha :)
    bia pe org nk kate, asalkan NIAT kte betul smata2 krana Allah :)

    ReplyDelete
  5. SubhanaAllah, untuk renungan kita.. kadang kita mengeluh dengan apa yg kita ada..
    Sedih jugak baca..

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah Anis adalah antara insan terpilih yg Allah pilih pada masa itu utk mendapat ganjaran. Syukur moga Allah murahkan rezeki.

    ReplyDelete

sapa rasa dia CANTEK komen la sini ^__^