Alahai...susahnye nak buat baik T__T

sedih tak baca tajuk ai ?

tak cukup sedih ?okay takpa,bukan ai dapat duit pun.. *tetiba

semenjak dua menjak tiga menjak empat menjak...bila lama2 sebut macam pelik plak kan..

ok ok serius..


semenjak dua menjak nih aku nih macam berazam la nak jadi lebih baik dari sebelum2 nya...
bak kata kawan blogger kita yg sopan lagi santun Zeri Safeera

"semua orang struggling nak jadi baik"

aku ni taklah jahat mana..noty sikit jew..(eee geli plak) tapii...kalau nak berubah kena dari benda palinggg kecik sekali..bahasa cara cakap semua kena jaga..aku mengaku aku agak kasar..tambah2 pulak orang utara kan,kami cakap memang kasar..melawak lagii lah kasar >.<

Orang pompuan mana yg xsuka begosip mengumpat?mai habaq dekat aku..aku nk tgk..cemana baikkk pun mesti nakk jugak terkata terkutuk org kan..so aku slow slow kurangkan mengumpat..bila nampak ja apa apa mulut nih lajuuuu ja nak kata..tapi hati cakap "sabar..sabar..istighfar..nanti kena potong lidah" (tapi bukan menipu ke kena potong lidah?) xpalah,baru la aku ni takut sikit kan..


pastu nampak ja apa saja..kalau rasa nk mengata ja mesti laju2 cakap "HUSNUZON"..
nampak kereta potong lajuuu je..sampai kita nih ter nak excident..cakap

"husnuzon..dia kalut nak balik masak untuk bukak puasa kot"

kalau cina plak yang menyempit nak masukk jugak lorong aku..cakap

"husnuzon..sakit perut kot.." (sambil kening kerut2 tak puas hati)                                                            

sebab aku paling byk buat dosa dekat jalan laa...aku nih kan garang nak mampos..kalau org masuk lorong aku ke aku masuk lorong org ke..haa maki hamun laa (gengster jalanan)

pastu kawan2 ajak ngumpat je..cakap husnuzon....dok ulang tu je lahhh..

penat weyhh...penat tahan mulut dari mengata/mengumpat org..

asal nak bukak mulut...tahan....baru nak cakap ja..tahan....penat dia mcm lari 100km/j la..

hmm baru aku sedar,susah nak buat baik kan...senang sangat nk buat jahat T__T

nih korangz yang baca entry aku nih jangan la cakap..ooo buruk sebenarnya prangai dak hanis nii...
husnuzon lah sikit dekat aku..aku bukan lah sejahat yg disangka..aku ni sopan santun plus pendiam org nya..kehkeh pecaya lah cakap kakton!!



HUSNUZON = BERSANGKA BAIK (ramai kwn2 aku xtau maksud nih..saja ah translate) :D



macam shila amzah tak kakton pakai shawl nih ?kahkahkah



“Dan sesiapa yang menutup keaiban seseorang Islam, 
nescaya Allah menutup keaibannya di dunia dan di akhirat.”


“Setiap harta, kehormatan dan darah seorang muslim adalah haram atas Muslim lainnya. 
Cukup buruklah seseorang yang merendahkan saudaranya sesama Muslim.”


pada sesiapa yang mengumpat atau mengata dekat aku,takpa..
aku maafkan korangz..sebab mungkin aku yg buka aib diri sendiri yg memaksa org mengumpat aku..
takda istilah haters gonna hate..
semua salah diri sendiri..
doakan aku istiqamah dalam kearah yg lebih baik :) 

cantik tak kakton ??? 

kehkeh sempat lagi ..

till then
xoxo 
HANIS SYAZWANY :)

28 comments:

  1. hai anis ;)
    tq singgah blog akak
    jgn sedih2 ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai akak irfa :)

      thanks jugak sudi singgah sini ^_^

      Delete
  2. tp dik, bila kite dh bersungguh nk berubah, org akan kata gini.. "ala, kejap je tu..pastu buat perangai blik".. xpun depa fikir negatif, "berlakon je tu..".. phewwww...

    ms akak free hair n nk pakai tudung, siyesli mmg payah.. smpi org kata macam², tp mls amik pusing.. n finally sblm kawen hari tu dh berjaya sepenuhnya n skang berubah sikit²..


    anis boleh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo pikir org ckp kak..sampai bila la xbole apa2..org asyik nk kondem kita jek T__T xpela,husnuzon...maybe diorg xckup kasih syg :D

      hidup akak tina!

      Delete
  3. comel nya kak ton... :)

    kita fikir positif ja ok..

    salam ramadhan Al mubarak... senyum selalu yee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..thanks ye :)

      salam al mubarak too ^_^

      Delete
  4. Itulah kadang perut sahaja yg puasa mulut, mata, tangan, telinga tak puasa. Kalau boleh kita cuba puasakan semua. Iatiqmahkan diri kita semampu boleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshallah..sama2 muhasabah diri :)

      Delete
  5. Betul tu hanis...sebenarnye mulut laaa byk penyumbang dosa kan....yg penting kite kene kawal hati kite baru laaa mulut dan anggota lain terkawal....

    Mudah-mudahan kite menjd sebaik2 umat Muhammad...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..amin..amin...isnshaallah.sama2 muhasabah diri :)

      Delete
  6. hehehe..itu ler pasal..kadang2 taem semangat nk jd baek tu, boleh pulak terlepas pandang..adoi~

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnzz..time2 darah tgh naik apa pn xleh control..marah je keje :D

      Delete
  7. Memang susah. Tapi... Yg ptg kita berusaha ke arah yg lebih baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaallah kak :) harap2 istiqamah

      Delete
  8. Cantiklea shawl yg ai pakai tu.. beli kat ner? Slmt berpuasa yea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kihkih..ai beli dkt booth2 dkt tesco jek..kan ramai org bukak booth sejak2 nak raya nih :) murah je

      Delete
  9. Cabaran sebenarnya. Pengaruh sekeliling tu kuat sangat so kelah tabahkan hati kuatkan semangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lahh...sebab tu org cakap cari kawan kena yg baik2..kita ni mudah pengaruh kawan :)

      Delete
  10. memang susah..tapi ganjarannya kemudian hari sangat berbaloi...slow2 la kita belajar berbuat kebaikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshallah akak...muhasabah diri slalu :)

      Delete
  11. inshaallah ,moga dipermudahkan ..comel dari kak ton ni.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kihkih...inshaallah :) amin...

      Delete
  12. InsyaAllah mudah2an Ramadhan kali ni kita akan berubah ke arah menjadi lebih baik dari sebelum :D

    ReplyDelete

sapa rasa dia CANTEK komen la sini ^__^